Hannu
Vuori on kirjoittanut hyvän katsauksen laatutyön kehittymisestä viime vuosikymmenten
kuluessa. Käytän hänen havaintojaan tässä hyväkseni ja omien muistikuvieni
tukena.
70-luvulla
havaittiin, että sairaaloiden hoitokäytännöt vaihtelivat alueittain. Väestöerot
eivät selittäneet ilmiötä, joten oli pääteltävä, että samoista taudeista
kärsiviä potilaita hoidettiin eri tavoilla. Terveydenhuollon yhdenvertaisuuden
näkökulmasta tämä oli ongelmallista. SITRA aloitti tuolloin yhteistyössä
lääkintöhallituksen kanssa muutaman yleisen sairauden hoito-ohjelman
laatimisen. Ohjelmien tarkoituksena oli yhtenäistää sairaaloiden
menettelytapoja.
Tässä
ajattelukehyksessä asiakaslähtöisyys näyttäytyi yhdenvertaisuuden toteutumisena
asuinpaikasta riippumatta. Hoito-ohjelma sisälsi suosituksen hyväksi
käytännöksi, ja sen toivottiin yhtenäistämisen ohella myös parantavan
hoitokäytäntöjen laatua. Tuon ajan hallintokulttuurissa ei vielä oivallettu,
että sairaalan rutiineista poikkeavan käytännön omaksuminen edellytti
kehittämistyötä ja kouluttautumista. Niinpä näiden varhaisten hoitosuositusten
merkitys oli lähinnä suuntaa antava. Se rakensi kuitenkin perustan
ajattelutavalle, joka on nykyisten terveyspalvelujen keskeisin laatuperuste:
tauti määrittää sen optimaalisen, näyttöön perustuvan hoidon. Asiakaslähtöisyys
samastuu tässä tautilähtöisyyteen.
Asiakaslähtöisyyden
hahmottaminen tautien näkökulmasta synnyttää paradoksin. Ihminen kaikessa
yksilöllisyydessään ja elämäntilanteidensa vaihtelevuudessa typistyy vain
taudin kantajaksi, tapaukseksi. Ollessani pari vuotta sitten sairaalan päivystyspoliklinikalla
lääkintävahtimestari työnsi viereisen sermin taakse potilasta, ja vinkkasi
päivystävälle lääkärille: "Täällä on se korkea trombi."
Toimenpiteiden näkökulmasta tämä on päivystyspoliklinikan oloissa tehokas
kommunikointitapa. Kun potilas on kiireellisen avun tarpeessa, hänen
yksilöllisyytensä ei ole merkitsevää. Ongelmalliseksi tautilähtöinen ajattelu
muuttuu silloin, kun potilaan yksilöllinen suhtautuminen tautiinsa on hoidon
onnistumisen välttämätön edellytys. Tämä suhtautuminen tulee olennaiseksi lähes
kaikissa muissa hoidon ja kuntoutuksen yksiköissä kuin päivystyspoliklinikalla
ja leikkaussalissa.
Vuori
mainitsee lyhyesti varhaisen laatuhankkeen, joka olisi voinut johtaa
nykyajattelua laajempaan näkökulmaan. Kyseessä oli Lääkäriseura Duodecimin,
Suomen Lääkäriliiton ja muutamien erikoislääkäriyhdistysten yhteistyönä
käynnistämä ”Hyvä lääkärin työ” -hanke. Jan Lindgren ja Marjukka Mäkelä
kuvaavat sen lähtökohtia ja tavoitteita Duodecim-lehden numerossa 19/1993 näin:
Laadunvarmistusta tukevan
aineiston etsijä hautautuu nopeasti tietotulvan alle (Vuori 1993). Silti on
vaikea selvittää, miten laatua voidaan käytännössä mitata ja millaista
laatutasoa tulisi tavoitella. Ihanteelliseen tulokseen pääseminen kaikkien
potilaiden hoidossa on mahdotonta. Millainen sitten on lääkärintyön kyllin hyvä
laatu?
Hyvä lääkärin työ -projektissa laaditaan tieteellisesti perusteltuja ja käytännöllisiä määritelmiä, joiden avulla lääkärit voivat seurata oman työnsä kliinistä laatua. Kriteerien toivotaan myös tukevan terveydenhuoltojärjestelmämme päätöksentekoa sen kaikilla tasoilla silloinkin, kun päättäjä ei ole asiantuntija.
…Työ aloitetaan suurista kansantaudeista, joita varten kriteereitä tulisi kiireellisimmin saada (esim. verenpainetauti), ja mittareita etsitään hoidon välittömistä vaikutuksista (esim. diastolinen verenpaine), pitkäaikaisista vaikutuksista (esim. sydämen vasemman kammion hypertrofia), hoitoprosessin laadusta (esim. vuosittaisten lääkärissäkäyntien määrä) tai hoidon rakenteesta (esim. erikoissairaanhoidon seurannassa olevien verenpainepotilaiden osuus kaikista).
Hoidon kriteerien tulee olla käytännönläheisiä ja selkeitä, ja hoidon tason mittarien on oltava luotettavia sekä kyllin herkkiä havaitsemaan eroja.
Hyvä lääkärin työ -projektissa laaditaan tieteellisesti perusteltuja ja käytännöllisiä määritelmiä, joiden avulla lääkärit voivat seurata oman työnsä kliinistä laatua. Kriteerien toivotaan myös tukevan terveydenhuoltojärjestelmämme päätöksentekoa sen kaikilla tasoilla silloinkin, kun päättäjä ei ole asiantuntija.
…Työ aloitetaan suurista kansantaudeista, joita varten kriteereitä tulisi kiireellisimmin saada (esim. verenpainetauti), ja mittareita etsitään hoidon välittömistä vaikutuksista (esim. diastolinen verenpaine), pitkäaikaisista vaikutuksista (esim. sydämen vasemman kammion hypertrofia), hoitoprosessin laadusta (esim. vuosittaisten lääkärissäkäyntien määrä) tai hoidon rakenteesta (esim. erikoissairaanhoidon seurannassa olevien verenpainepotilaiden osuus kaikista).
Hoidon kriteerien tulee olla käytännönläheisiä ja selkeitä, ja hoidon tason mittarien on oltava luotettavia sekä kyllin herkkiä havaitsemaan eroja.
Hyvä
lääkärin työ -hanke sisälsi ajattelutapoja, jotka olisivat toteutuessaan
johtaneet potilaskeskeisempään hoitokäytäntöön. Esikuvia löytyy maailmalta
1960-luvulta alkaen.
Britanniassa
yleislääkärien käyttöön kehitettiin potilaskohtaisen tuloksellisuuden
arviointimenetelmiä, joissa huomioitiin potilaan näkökulma hoidon
tuloksellisuuden arvioinnissa. Yhdysvalloissa Kiresuk ja Sherman lanseerasivat 60-luvun
lopulla mielenterveyspalveluissa sovellettavan Goal Attainment
Scaling-menetelmän (GAS), jossa hoidon tavoitteista ja tuloksellisuuden
indikaattoreista sovittiin yhdessä potilaan kanssa. KELA otti menetelmän
käyttöön 2010-luvun alussa rahoittamiensa kuntoutuspalvelujen tuloksellisuuden
arvioinnissa.
Ronald
Reaganin käynnistämä terveyspalvelujen kustannusten rajoittamispolitiikka
motivoi 1980-luvun loppupuolella tutkimushankkeen, jossa seurattiin yli
22 000 potilaan hoidon tuloksellisuutta ja elämänlaatua
kustannusrajoitteisissa ja yksityisissä palveluissa. Hankkeen puitteissa
kehitettiin RAND-36, jota meilläkin käytetään terveyttä ja elämäntapoja
koskevissa tutkimuksissa.
Maailman
terveysjärjestö WHO oli myös aloittanut terveydenhuollon tuloksellisuuden
arvioinnin hankkeen potilaan elämänlaadun näkökulmasta 1990-luvun alussa.
Hoidon ja elämänlaadun suhteen seurantaa perusteltiin mm.
potilas-lääkärisuhteen heikentymisellä, jonka kustannusrajoitteiset
palvelumallit olivat tuottaneet. WHOQOL (quality of life) mittarit syntyivät
hankkeen myötä. Niistäkin on tullut terveystutkimusten vakiintuneita
arviointimenetelmiä.
Alun
perin näiden arviointimenetelmien kehittämisen tavoitteena oli saattaa ne
osaksi terveydenhuollon organisaatioiden kliinistä käytäntöä. Niiden tarkoituksena
oli tuottaa rutiininomaisesti palautetta hoidon vaikutuksista potilaiden
toimintakykyyn ja elämänlaatuun. Tavoite ei toteutunut. Käypä hoito -ajattelu,
jonka mukaan tautikohtaiset, näyttöön perustuvat hoitokäytännön suositukset
luovat tarvittavat edellytykset hoitopäätösten tekemiseen ovat muuttaneet
käsityksiämme hyvän hoidon sisällöstä. Hoidon tosiallisten tulosten seuraaminen
on korvautunut uskomuksella, että näyttöön perustuvat hoitoprosessit ovat
riittävä laadun tae. Niinpä toimintakykyä ja elämänlaatua arvioivien menetelmien
käyttö on pääosin rajoittunut terveyden ja hyvinvoinnin tutkimuksiin, joita
terveysalan tutkimuslaitokset ja yliopistot tuottavat. Kun palaute ei synny
terveydenhuollon yksiköiden sisällä, se jää helposti huomiotta.